In RAW fotograferen met je smartphone? Doe de test!
In RAW-formaat met je telefoontje fotograferen, is dat zinvol? Vaak wel! Vooral als je al over de juiste software beschikt en je gewend bent RAW-beelden na te bewerken. In deze blog laat ik zien wat de verschillen zijn met de standaardfoto’s in JPG-formaat uit je smartphone. Speel dit na, en maak daarna je keuze.
Ooit in RAW gefotografeerd met je telefoontje? Probeer het een keer uit! Zeker als je gewend bent met je ‘grote’ camera in RAW te fotograferen is het de moeite waard. Je hebt dan ook de vaardigheden en juiste software om je ruwe beelden na te bewerken tot een mooi eindresultaat.
Je telefoon is 6 maal zo snel vol
Eerst een kleine waarschuwing: RAW-foto’s komen heel anders uit je telefoon tevoorschijn dan JPG-bestanden. Zo nemen RAW-bestanden veel meer opslagruimte in beslag. Als ik met de Pro Photo-app op mijn Sony smartphone fotografeer zijn de JPG-bestanden ongeveer 4MB groot, terwijl de RAW-bestanden in DNG-formaat maar liefst 23,8Mb groot zijn. Bijna 6 maal zo groot! Weet dus waar je aan begint als je weinig opslagruimte op je telefoontje hebt. Verhuis deze foto’s ook regelmatig van de telefoon naar de opslagplek waar je je andere foto’s bewaart.
Onbewerkte RAW en JPG uit de telefoon vergeleken
In het tweeluik hierboven zie je de RAW- (DNG) en JPG-versie van één en dezelfde foto. Wat vooral opvalt is dat de blauwe lucht in de JPG-versie ‘mooier’ en dieper blauw is. Ook zijn de schaduwen iets lichter dan in de RAW-foto. Wat je zo niet kunt zien, is dat de JPG-foto verscherpt is en dat de ruis eruit gefilterd door het telefoontje. Voor beide beelden geldt dat de stam en de bodem nogal donker zijn, ondanks dat de JPG in de schaduwen al wat lichter gemaakt is door de software op de telefoon.
Bewerkte RAW en JPG foto’s vergeleken
En nu wordt het interessant: stel je wilt de donkere stam lichter maken en wat meer textuur en karakter geven in een nabewerkingsslag op de computer? Wat zijn de verschillen in eindresultaat? Mijn versie zie je hieronder. Ik heb de foto nabewerkt in Adobe Lightroom.
De foto’s zien er niet hetzelfde uit, maar zijn op het eerste gezicht wel behoorlijk vergelijkbaar in resultaat. Zowel in de JPG als in RAW-versie heb ik de schaduwen flink opgelicht en heb ik contrastverhogende filters toegepast. Waaronder het helderheidsfilter (clarity filter als Ligthroom op Engels ingesteld staat).
Smartphone-foto’s, het zit ‘m in de details
In bovenstaand tweeluik zie je een uitvergroting van de boomwortel van de nabewerkte RAW en JPG. Van nog altijd dezelfde foto. Dan zie je goed wat deze filters hebben aangericht in de JPG-versie. Zo zie je op de linkerfoto lelijke ‘dikke’ randjes met veel contrast. Het zijn onnatuurlijk ogende structuren die in eerste instantie zijn veroorzaakt door het verscherpingsproces in de telefooncamera. Deze zijn ‘ingebakken’ in de JPG, en er achteraf niet meer uit te krijgen. Daarna zijn deze artefacten nog eens flink zijn aangedikt door de nabewerking achteraf op de computer. De rechterfoto, de nabewerkte RAW, zit er veel natuurlijker uit. Ga je (flink) nabewerken, dan is een RAW-versie als uitgangspunt dus duidelijk beter.
Lelijke kleurvlakjes bij bewerkte JPG telefoonfoto’s
Wat ook opvalt in de JPG-foto is de kleurarmoede. De boomwortel lijkt eerder uit groene egale lapjes groen te bestaan, dan uit een van nuance aan groentinten. Dat is in de RAW-versie duidelijk beter. Hier betaalt het 6x zo grote bestandsformaat zich dus ook terug.
Hoge contrasten en felle kleuren
Nog een test, nu met een foto van een Camellia met felle, rode kleuren. Wat je moet weten is dat de zon half op de bloem schijnt. Het achterste deel van de rode bloem bevindt zich dus in de schaduw, wat ook te zien is aan de blauwere tint. Links zie je de JPG-versie. Wat opvalt is dat de software in de camera het contrast sterk geëgaliseerd heeft. Hierdoor heeft de foto de neiging wat ‘slap’ te worden. In de rechter foto, de onbewerkte RAW-versie zie je dat dit niet het geval is. Met wat nabewerken van de RAW-versie kun je het contrast zelf wat meer in balans brengen, zonder dat de foto als geheel te slap wordt. Zie onder voor het resultaat. Daarin is ook te zien dat de RAW-versie duidelijk meer nuances in het rood laat zien. Dat zou nog meer kunnen, als ik daar meer naartoe zou werken in de nabewerking.
RAW bij ‘macro’- en dichtbijfotografie met je telefoon
Houd je ervan bloemen of andere felgekleurde onderwerpen van dichtbij te fotograferen, dan kan RAW een uitkomst zijn op je telefoon. Zeker als je smartphone erg dichtbij kan. Je foto’s zullen in RAW meer nuances en details in de kleuren laten zien. Experimenteer dan ook met de belichting. Bij felle kleuren moet je vaak wat onderbelichten namelijk. Succes!
Hoe fotografeer je in RAW met je telefoon?
Kun je gelijk aan de slag in RAW op je smartphone? Dat hangt ervan af. Op mijn Sony Xperia kan het ‘gewone’, standaardfoto-appje niet in RAW fotograferen. Dan moet ik de Photo Pro-app gebruiken, die net als de standaard foto-app al op de telefoon was geïnstalleerd bij aankoop. Dikke kans dat dat op jouw telefoon anders is. Heb je geen app op je telefoon waarmee je in RAW kunt fotograferen, dan moet je er even één downloaden via de Apple Store of de app-winkel voor Android. Het RAW-formaat van je telefoon is overigens meestal een DNG-bestand, een Digital NeGative.
Tip over RAW en JPG bewerken in Lightroom:
Zet de JPG- en RAW-versies in aparte submapjes, dan kun je deze twee versies van een foto altijd makkelijk apart benaderen en bewerken in Lightroom. Wil je meer weten over andere programma’s die RAW-foto’s kunnen bewerken en omzetten, kijk dan op de blog van Anton.