Beeldstijl Canon CR3-bestanden werkt niet in Lightroom
In haar nieuwste toestellen, zowel de spiegelreflex als systeemcamera’s, heeft Canon haar CR2-Rawbestanden vervangen door versie CR3. Van de EOS 250D tot de EOS-1D X Mark III, de R-serie, M-serie *) en Powershots, alle RAW-bestanden zijn nu CR3.
Helaas ondersteunt Adobe dit CR3-bestand nog steeds niet volledig in Lightroom, Lightroom Classic en Camera Raw. Het programma neemt de Beeldstijl, die jij hebt ingesteld in de camera, niet over. Dat is wel vreemd, bijna 2 jaar na de introductie van dit bestandsformaat. Is het erg? Ik vind van wel, want als fotograaf ben je niet voor niets met de instellingen van je camera aan de slag.
Wat is een Camera Profiel?
In de camera’s wordt het Camera Profiel door Canon Beeldstijl genoemd. Beeldstijl bepaalt de sfeer van de foto wat betreft kleurverzadiging, contrast en scherpte. In JPEG wordt dit ingebakken. In RAW moet software deze instelling herkennen en dit profiel op de foto toepassen. En het correct interpreteren en/of uitlezen van het Camera Profiel is daar een belangrijk onderdeel van. Want achterop ons toestel zien we het resultaat mét dit profiel en daar passen we onze instellingen (belichting, witbalans) op aan.
Wordt jouw camera – volledig – door Camera Raw ondersteund?
Met Adobe Camera Raw kun je onbewerkte beelden van diverse camera’s in verschillende Adobe-toepassingen importeren en verbeteren. De ondersteunde toepassingen zijn Photoshop, Lightroom Classic, Lightroom, Photoshop Elements, After Effects en Bridge. Hier staat een actueel overzicht met alle camera’s – niet alleen Canons – die door Camera Raw worden ondersteund en of dit ook voor de beeldstijl geldt.
Problemen met de beeldstijl
In een eerdere blogpost over RAW-converters heb ik laten zien hoe de interpretatie van de RAW-files kan verschillen tussen de programma’s.
Deze foto is gemaakt met een Nikon D500 en in RAW geschoten. Dit is een Nikon NEF-bestand. In Lightroom zien we in de Ontwikkelmodule bij Standaard dat het Profiel uitgelezen wordt als Camera Landschap. Dat is inderdaad de instelling die ik ook in mijn camera had.
Om te zien hoe de interpretatie in Lightroom Classic zich verhoudt tot het origineel heb ik de foto in NX-Studio ingelezen en daarna als JPEG geëxporteerd.
Zoals je hier kunt zien is de interpretatie van Lightroom Classic van dit NEF-bestand (links) nogal afwijkt van de interpretatie van de gratis RAW-converter van NIkon NX-Studio (rechts).
Canon CR3-bestanden en beeldstijl
Deze foto, genomen door Nicolette Verdugt en ter beschikking gesteld voor deze uitleg, is genomen met een Canon EOS R5. Een fullframe systeemcamera uit najaar 2020. Het is een CR3-file.
Er is niets aan bewerkt en ook de Lenscorrecties zijn uitgeschakeld. Wat direct opvalt is dat het Camera Profiel op Kleur staat, terwijl je hier Camera Standaard of iets dergelijks zou verwachten.
Kijken we nu bij de Camera Profielen dan zien we dat Camera Matching ontbreekt. Adobe past haar eigen Adobe profiel toe en houdt geen rekening met de instellingen in de camera.
In Digital Photo Professional 4 is de Picture Style (Profiel) wél te zien en kan ook nog aangepast worden.
Ook hier heb ik het originele bestand onbewerkt geëxporteerd als JPG.
Dat bestand (IMG_5620DPP.JPG) zien we rechts en de interpretatie van de CR3-file in Lightroom (IMG_5620.CR3) zien we links.
Er zijn contrastverschillen te zien in de donkere randen van de gespiegelde gebouwen. En kleurverschillen in het gras. De Lightroom versie is iets geler.
Om zeker te zijn dat Lightroom de RAW-file niet echt anders weergeeft dan een JPEG heb ik in Lightroom ook nog een JPEG van dit bestand gemaakt. Dit is vrijwel identiek aan het hier getoonde CR3-bestand.
Omdat het verschil duidelijker te maken laat ik hierbij de histogrammen van beide bestanden zien. Het histogram van de DPP-versie is duidelijk breder dan die van de Lightroom-versie. Er zit veel meer dynamisch bereik in de DPP-versie.
Om te zien hoe groot het verschil tussen je originele bestand en Adobe Kleur kan zijn, zet ik nogmaals de Nikon foto met Beeldstijl op Landschap. Een verschil van dag en nacht. En ook hier is het histogram bij de rechter foto veel breder.
Conclusie
Ik heb deze vergelijking ook gemaakt met CR3-bestanden van andere camera’s. En hoewel nergens de verschillen in kleur en contrast zo groot zijn als bij de Nikon NEF-bestanden, is het toch oppassen geblazen. De kleur en contrast wijken echt af van wat je achterop je camera zag en de manier waarop in de voorbeeldfoto de achtergrond werd weergegeven was een onaangename verrassing. Digital Photo Professional 4 laat zien dat de kleuren en contrasten, zelfs in de Standaard Beeldstijl sterker zijn dan wat Lightroom of Camera Raw er van maken.
Zoals gezegd is het zeer vreemd dat Adobe de Camera Profielen voor de CR3-bestanden nog niet van een Profiel heeft voorzien dat de camera-instelling op z’n minst benadert. De oudere CR2-bestanden worden hierin wel ondersteund. En ook bijvoorbeeld de ARW-bestanden van Sony en RAF-bestanden van Fuji.
Maar goed, we weten nu waar we op moeten letten zolang Adobe haar software niet heeft aangepast.
Vraag
*) Bij de CR3-bestanden van de M50 lijkt Beeldstijl of Camera Profiel wél ondersteund te worden. Zouden mensen met camera’s die CR3-bestanden hebben dit eens kunnen controleren en het hier melden?