Architectuurfotografie voor de vakantiefotograaf DEEL 1: Rechtzetten met software
Hoe fotografeer je gebouwen als je op vakantie bent? Fotoreiziger Anton Harfst geeft je handige tips voor architectuurfotografie op reis met foto’s van barokke steden als Syracuse en Noto op Sicilië ter illustratie.
Een van de ‘harde’ eisen in architectuurfotografie is dat horizontale lijnen ook echt horizontaal moeten lopen en verticale lijnen verticaal. Dat wordt vaak bereikt door het gebruik van speciale lenzen (denk aan de tilt-shift lenzen) en door een gebouw niet schuin omhoog of naar beneden te fotograferen. Er wordt geprobeerd om de camera op de helft van de hoogte van het gebouw te krijgen en dan ‘rechtdoor’ te fotograferen.
Wijkende lijnen
Hoewel ‘rechtdoor’ fotograferen bij architectuurfotografie noodzakelijk is is het bij het lopen door een mooie stad als Syracuse (Sicilië) niet praktisch.
Neem een typisch Italiaans straatje dat mooi ‘wegloopt’ naar rechtsachter. Maar aan de linker foto is te zien hoe de middelste lijn van deur en raam wel mooi verticaal staan. De gebouwen links en rechts vallen echter iets naar elkaar toe. Het ‘keystone effect’. Moderne software, zoals Lightroom kan er voor zorgen dat die verticale lijnen echt recht lopen. Lightroom heeft daarvoor in de tab Transformaties 2 opties: automatisch en verticaal. De stand ‘automatisch’ is bij de middelste foto gebruikt. De stand ‘verticaal’ bij de rechtse. En dan zie je dat die laatste optie het beste werkt.
De beperkingen van achteraf rechtzetten
Helaas gaat dit niet op voor elke foto. Het plein in Syracuse met de prachtige fontein en de statige gebouwen die mooi afsteken tegen de blauwe Mediterrane lucht is een mooi voorbeeld dat vooral de horizontale lijnen nogal eens voor problemen kunnen zorgen. Links het origineel. Weer staat de middenas van de foto mooi recht en vallen de gebouwen links en rechts naar elkaar toe. Met de stand ‘verticaal’ kun je dat goed corrigeren in Lightroom. Er blijft een afwijking zichtbaar, maar de indruk is prima.
Wil je nu echter de bovenkant van het rechter gebouw ook precies horizontaal krijgen in deze foto, dan levert dat eigenlijk onoplosbare problemen op. Kijk maar naar de rechter foto. Soms is het zelfs onmogelijk om een foto zodanig te veranderen dat het perspectief klopt.
Vaak is het veel leuker om de boel gewoon te laten zoals je het gefotografeerd hebt!
Dit dakornament is schuin omhoog gefotografeerd. De horizontale lijnen zijn recht en ook het centrum van het ornament staat precies verticaal. Maar we kijken onder tegen de krullen aan die links en rechts van het kruis zitten. We kijken ook schuin van onderen tegen dat kruis aan. Ik kan nog zoveel gaan corrigeren, die vlakken onder de krullen en het kruis blijven zichtbaar. Hoe recht ik het kruis ook probeer te zetten door het steeds groter te maken.
Conclusie
Als vakantiefotograaf is het niet doenlijk ons te houden aan de ‘regels’ die in architectuurfotografie gelden. We moeten daar creatiever mee omgaan. We maken tenslotte geen exacte weergave van de werkelijkheid, maar onze interpretatie. Daarom kiezen we hoeken waaronder we een stad laten zien. En soms, zoals op de laatste foto hebben we gewoon geluk en staan we wat hoger in een straat en kunnen zo op z’n minst alle verticale lijnen verticaal houden. Nou ja, met een klein beetje gebruik van de functie Transformatie in Lightroom natuurlijk.
In het 2e deel van Architectuurfotografie voor de vakantiefotograaf gaan we verder met dit onderwerp. Minder vertekening tijdens de opname is daarin het onderwerp. Want voorkomen is natuurlijk beter dan genezen!
De Fotoreizigers organiseren een aantal fotoreizen, waarin we aan de slag gaan met architectuurfotografie op reis. Tijdens de fotoreis op Sicilië fotograferen we in de barokke steden Syracuse, Noto en Palazzolo Acreide. Gedurende ons fotoweekend in Venetië kun je de kanalen en bruggen goed gebruiken om de gebouwen meteen recht te fotograferen. Tussen de hoogbouw van New York is het juist aan jou om te bepalen welke lijnen je recht wilt hebben en welke gebouwen je lekker laat omvallen.